آسیب های اعتیاد به مواد مخدر

هر جا که یک بیمار هست، همیشه یک توانمند ‌ساز هم هست. فرد مصرف کننده مواد مخدر که می‌کوشد تا روابط و عملکرد معقول و بهنجاری در جامعه داشته باشد، نمی‌تواند بدون ‌آن که کسی او را یاری دهد، به این هدف دست یابد و اغلب بیش از یک توانمند ‌‌ساز نیاز دارد تا بتواند کارش را پیش ببرد.
آسیب های اعتیاد به مواد مخدر

آسیب های مرتبط با مصرف مواد مخدر

زمانی که فردی الکل یا مواد مخدر مصرف می کند این امکان وجود دارد که به خودش یا اطرافیانش صدمات زیادی وارد کند زیرا با مصرف مواد مخدر تغییر و تحولاتی در مغز اتفاق می افتد. این تغییرات با توجه به ماده مخدر مصرفی عوارض متفاوتی دارند اما مسئله ای که برای همه مشترک است این است که مواد مخدر بر روی مغز تأثیر می گذارد و همین امر احتمال آسیب دیدن یا آسیب رساندن بعد از مصرف مواد مخدر و الکل را افزایش می دهد. از دیگر آسیب های مرتبط با این حوادث می تواند منجر به اختلالات خوردن، اختلالات خواب، افسردگی و موارد دیگر شود. بیماران مست ممکن است تصمیمات بدی بگیرند که تحمل عواقب آن ها برایشان سخت باشد و مجبور شوند با وحشت دست و پنجه نرم کنند.

عوارض جانبی مصرف مواد مخدر

بسیاری از مواد مخدر دارای اثرات جانبی مانند تقویت میل جنسی هستند که می تواند منجر به فعالیت جنسی محافظت نشده شود، یا باعث استفاده از سوزن های مشترک هنگام مصرف مواد مخدر شود. ایدز یا هپاتیت می تواند به راحتی از شخص دیگری به بیمار منتقل شود و بیمار را در معرض خطر قرار دهد. علاوه بر این که بیمار، تحت افسردگی شدید و همچنین غم و اندوه قرار می گیرد، با مبارزه برای مقابله با پیامدهای تغییر دهنده زندگی ناشی از ابتلا به بیماری های مختلف دیگر نیز همراه خواهد بود. معمولاً علائم افسردگی بعد از تأثیر مصرف برخی مواد مخدر ظاهر می شوند و با گذشت زمان ممکن است آن قدر آشکار شوند که نه تنها بیمار، بلکه اطرافیان وی نیز متوجه شدت افسرگی و وخامت حال بیمار شوند.

آسیب های اعتیاد به مواد مخدر

تشخیص دوگانه و درمان آن ها

نکته قابل توجه در مورد آسیب های مصرف مواد مخدر که می تواند بسیار خطرساز شود، وجود یک یا چند اختلال روانی در مصرف کننده مواد مخدر م باشد. تشخیص دوگانه یکی از موارد بسیار مهم برای درمان بیماری اعتیاد به مواد مخدر است. سوء مصرف مواد مخدر می تواند درمان سلامت روان را بی اثر کند.

ارتباط بین درمان سوء مصرف مواد مخدر و درمان سلامت روان

توجه به این نکته ضروری است که اختلالات روانی درمان های متفاوتی نسبت به درمان اختلال سوء مصرف مواد مخدر نیاز دارند. هنگامی که یک بیمار شروع به خوددرمانی می کند، پزشکان متخصص مسائل بهداشتی جداگانه ای برای حل کردن دارند. همچنین قابل توجه است که ترکیبات بیماری ناشی از بیماری روانی و سوء مصرف مواد مخدر بسیار زیاد است. این ترکیبات از علل منحصر به فرد خود، به علائم خود پیشرفت می کنند. اگر بیمار افسرده باشد، ممکن است از داروهای خواب آور استفاده کند تا بیشتر اوقات بیهوش بماند. یکی دیگر از بیماران افسرده ممکن است دوز کراک را برای تقویت خلق و خو و سطح انرژی خود انتخاب کند.

برخی از بیماران دوقطبی هستند و ممکن است برای آرام کردن سیستم عصبی مرکزی خود از الکل استفاده کنند و یک بیمار دوقطبی دیگر ممکن است در مصرف کوکائین که اثرات معکوس دارد، افراط کند. یک پزشک متخصص این موارد را منحصر به ‌فرد می‌داند و آن ها را به همین شکل که رفتار می‌کند، می پذیرد. به طور خلاصه، مداخله مناسب و روش‌های درمان تشخیص دوگانه  بستگی به این دارد که چه نوع اختلال روانی وجود داشته باشد و چه مواد مخدری مورد سوء استفاده قرار گرفته‌ است.

جلوگیری از آسیب های مرتبط با مصرف مواد مخدر

اگر شما یا یکی از نزدیگان شما از تشخیص دوگانه رنج می‌برید، منتظر کمکی نباشید که قطعاً به آن نیاز دارید. حتی اگر با اختلالات روانی و سوء مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. تیم متخصص مرکز ترک اعتیاد سلامت باران می تواند به تعیین درمان مناسب برای شما کمک کند. درمان اعتیاد به مواد مخدر برای هر بیمار، مختص به او می باشد و ترکیب برنامه های درمانی، روش های درمانی و دارو برای بهبودی اعتیاد، برای هر بیمار متفاوت است. به یاد داشته باشید، هر چه دیرتر برای درمان اقدام نمایید، خطر اختلالات روانی و سوء مصرف مواد مخدر بیشتر بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.