سم زدایی مواد مخدر

در سم زدایی از داروهایی استفاده می‌شود که به فرد اجازه می‌دهند سختی کمتری در طول فرآیند بکشد. برای بیشتر مواد مخدر، معمولاً چندین روز تا چند ماه طول می‌کشد تا علائم ترک اعتیاد برطرف شود. مدت زمانی که فرد این علائم را نشان می‌دهد به موارد زیادی بستگی دارد.

سم زدایی مواد مخدر

بهترین روش ترک اعتیاد مواد مخدر

یکی از روش‌های مؤثر در ترک اعتیاد، سم ‌زدایی مواد مخدر است. سم زدایی مواد مخدر به روش های سم زدایی مواد مخدر و سم زدایی فوق سریع مواد مخدر انجام می شود. با کمک سم زدایی مواد مخدر، ماده‌ اعتیاد آور از بدن بیمار خارج می‌شود. در نتیجه سم زدایی اثرات ماده‌ مخدری که در بدن متابولیزه شده است، کاهش پیدا می‌کند. این کار در شرایطی ایمن و بدون خطر انجام می‌شود. انتخاب این روش به عوامل مختلفی وابسته است. برای سم ‌زدایی مواد مخدر پزشک با بررسی شرایط فرد مناسب ترین روش سم زدایی را برای بیمار انتخاب می کند. همچنین شرایط روانی فرد در انتخاب روش سم زدایی مواد مخدر بسیار مؤثر است. از طرفی میزان وابستگی بیمار به ماده مصرفی، طول مدت مصرف مواد مصرفی و همچنین مقدار ماده مصرفی، از دیگر عوامل مهم در انتخاب روش سم زدایی مواد مخدر می باشند.

هدف از سم زدایی مواد مخدر

هدف از سم زدایی مواد مخدر جلوگیری از وخامت علائم ترک اعتیاد است. هنگامی که فرد معتاد مصرف ماده‌ مخدر خود را به طور ناگهانی کنار می‌گذارد، بدن او علائمی از خود نشان می‌دهد که می‌تواند فعالیت‌های روزانه‌ی او را مختل کند. شدت بروز این علائم بستگی به میزان مصرف ماده مخدر توسط بیمار دارد. هر کسی تجربه‌ متفاوتی از این روش دارد، زیرا ترک مواد مخدر بستگی به نوع ماده مخدر و شدت اعتیاد دارد.

سم زدایی مواد مخدر

سم زدایی مواد مخدر

سم ‌زدایی مواد مخدر نخستین گام برای درمان بیمارانی است که وارد برنامه‌های ترک مواد مخدر می‌شوند. سم‌ زدایی مواد مخدر به معنای اقدامات درمانی لازم برای رهایی از وابستگی فیزیولوژیک به مواد مخدر انجام می شود. سم ‌زدایی سرپایی مواد مخدر با موفقیت زیادی مواجه نمی‌گردد و در صورتی که پس از سم‌ زدایی مواد مخدر‌، بیمار از شرکت فعال در گروه‌های خودیاری و پیگیری ‌درمانی خودداری نماید، اقدام‌های درمانی با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود. به زبان ساده‌تر وقتی بدن به استفاده از دارویی عادت کرده باشد قطع دارو باعث بر هم خوردن توازن ذهنی و جسمانی بدن می‌گردد. این امر می‌تواند عوارض نامطلوبی را در پی داشته باشد و تنها می‌توان از طریق سم‌ زدایی این عوارض را تحت کنترل در آورد. 

سم‌ زدایی سریع و فوق سریع مواد مخدر

روش سریع و فوق سریع سم‌زدایی مواد مخدر به گونه ای است که در مدت زمان کوتاه ‌تری نسبت به سم ‌زدایی عادی، پاکسازی مواد مخدر از بدن بیمار صورت می‌گیرد. این روش در مدن زمان کوتاه‌ تری مواد مخدر را از بدن می‌زداید و علائم ترک اعتیاد را تخفیف می‌دهد. سم‌زدایی سریع مواد مخدر گران قیمت است و باید حتماً با تشخصی پزشک انجام شود زیرا ممکن است با خطراتی همراه باشد. در روش سم زدایی سریع مواد مخدر، بیمار بیهوش می‌شود و داروهایی به بدن او تزریق می‌گردند که جانشین مواد مخدر می‌شوند. این روش بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که معتاد به هروئین و مسکن‌ها هستند. خطرات این روش از مزایای آن بیشتر هستند و انجام آن معمولاً توصیه نمی‌شود.

ترک اعتیاد با سم زدایی مواد مخدر

سم ‌زدایی مواد مخدر به رفع اثرات انزواطلبی و گوشه‌گیری کمک می‌کند. اما مشکلات روانی، اجتماعی و رفتاری مربوط به سوء مصرف مواد مخدر را حل نمی‌کند. سم ‌زدایی کامل مواد مخدر یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌های درمانی برای ترک اعتیاد محسوب می‌شود و می‌توان آن را پیش شرط درمان برخی از مشکلات پزشکی دانست.